A resztoratív konfliktuskezelés az iskolában
Konfliktusok felismerése
Fontos, hogy felismerjük, hogy milyen konfliktusról van szó. Nem alkalmazható minden konfliktusra ugyanaz a módszer. A módszer kiválasztásánál figyelembe kell venni a körülmények, az előzményeket, bullying esetén az áldozat állapotát, a konfliktus súlyosságát. Vannak esetek, amelyekben elegendő lehet a pedagógus, vagy osztályfőnök mediációs készsége, attitűdje és a megoldható lesz a két fél közötti konfliktus.
A módszerek következetes alkalmazása lehetővé teszi az iskolai agresszió csökkenését, ugyanis a resztoratív technikák alkalmazása konfliktusok kezelésre önmagában hordozza a szemlétek elterjedését, így a szociális kompetenciák fejlesztését is.
Hogyan ismerjük fel a konfliktusokat?
Kik között? Mi az oka? Egyedi eset? Gyakran előfordul? Ugyanazokkal a szereplőkkel? Meg tudják oldani a felek önmaguk? Érinti-e a közösséget? Kell-e bevonni mást? (iskola vezetése, iskola pszichológus…stb)
1. lépés:
el kell dönteni, hogy az eset konfliktus-e vagy tartós , visszatérő bántalmazás, bullying
2. lépés:
a megfelelő módszert ki kell választani
3. lépés:
a kiválasztott módszert levezetése
ISKOLAI KONFLIKTUSOK ÉS AGRESSZIÓ KEZELÉSE, CSÖKKENTÉSE
Iskolai konfliktusok formái
javasolt módszer
megjegyzés
Mi szükséges a bevezetéshez?
konfliktus diák – diák között
mediáció, kortársmediáció
Iskolai mediátor vezeti le, vagy az osztályfőnök mediátor eszközökkel, attitűddel
képzett mediátor tájékoztatás a mediációról a diákoknak kortársmediátor képzés
konfliktus diák – pedagógus között
mediáció
Más iskolában dolgozó, független mediátor vezeti le.
képzett mediátor tájékoztatás a resztoratív technikákról (mediáció, facilitálás) a diákoknak, pedagógusoknak
konfliktus pedagógus – pedagógus között
mediáció
Mindkét fél meg akar állapodni, és elfogadja a mediátor vagy a vezetőjük közvetítését
képzett mediátor, resztoratív szemlélet a pedagógus karban (képzések) tájékoztatás a mediációról, facilitlásról
konfliktus pedagógus – szülő között
mediáció
Konfliktustól függően levezetheti az iskola vezetője mediátor eszközök alkalmazásával, vagy más esetekben egy független mediátor meghívása szükséges.
képzett mediátor tájékoztató a mediációról és facilitációról a szülőknek, pedagógusoknak
konfliktus tanári karban, közösségben
facilitálás
Olyan konfliktus esetén, amely a tanári közösségre is hatással van, többeket érint
képzett facilitátor
konfliktus egy osztályban, mint közösségben
facilitálás
Olyan konfliktus esetén, amely az egész osztályt érinti, helyreállító körök vagy békéltető körök segítségével az osztályfőnök is levezetheti
képzett facilitátor, vagy osztályfőnök
Bullying, folyamatos zaklatás
szociális kompetencia fejlesztő foglalkozások
Érzékenyítő foglalkozás a a bullyingról, és szükség esetén kiegészíthető az adott helyzetben mediációval, vagy facilitálással Szükség esetén iskolai pszichológus bevonása
külső szakértő szervezet a foglalkozásokra kooperatív technikák alkalmazása az oktatásban Tudatos foglalkozás megszervezése