A resztoratív konfliktuskezelés az iskolában

Konfliktusok felismerése

Fontos, hogy felismerjük, hogy milyen konfliktusról van szó. Nem alkalmazható minden konfliktusra ugyanaz a módszer. A módszer kiválasztásánál figyelembe kell venni a körülmények, az előzményeket, bullying esetén az áldozat állapotát, a konfliktus súlyosságát. Vannak esetek, amelyekben elegendő lehet a pedagógus, vagy osztályfőnök mediációs készsége, attitűdje és a megoldható lesz a két fél közötti konfliktus.

A módszerek következetes alkalmazása lehetővé teszi az iskolai agresszió csökkenését, ugyanis a resztoratív technikák alkalmazása konfliktusok kezelésre önmagában hordozza a szemlétek elterjedését, így a szociális kompetenciák fejlesztését is.


Hogyan ismerjük fel a  konfliktusokat?

Kik között? Mi az oka? Egyedi eset? Gyakran előfordul? Ugyanazokkal a szereplőkkel? Meg tudják oldani a felek önmaguk? Érinti-e a közösséget? Kell-e bevonni mást? (iskola vezetése, iskola pszichológus…stb)

1. lépés:
el kell dönteni, hogy az eset konfliktus-e vagy tartós , visszatérő bántalmazás, bullying

2. lépés:
a megfelelő módszert ki kell választani

3. lépés:
a kiválasztott módszert levezetése


ISKOLAI KONFLIKTUSOK ÉS AGRESSZIÓ KEZELÉSE, CSÖKKENTÉSE

Iskolai konfliktusok formái

javasolt módszer

megjegyzés

Mi szükséges a bevezetéshez?

konfliktus diák – diák között

mediáció, kortársmediáció

Iskolai mediátor vezeti le, vagy az osztályfőnök mediátor eszközökkel, attitűddel

képzett mediátor tájékoztatás a mediációról a diákoknak kortársmediátor képzés

konfliktus diák – pedagógus között

mediáció

Más iskolában dolgozó, független mediátor vezeti le.

képzett mediátor tájékoztatás a resztoratív technikákról (mediáció, facilitálás) a diákoknak, pedagógusoknak

konfliktus pedagógus – pedagógus között

mediáció

Mindkét fél meg akar állapodni, és elfogadja a mediátor vagy a vezetőjük közvetítését

képzett mediátor, resztoratív szemlélet a pedagógus karban (képzések) tájékoztatás a mediációról, facilitlásról

konfliktus pedagógus – szülő között

mediáció

Konfliktustól függően levezetheti az iskola vezetője mediátor eszközök alkalmazásával, vagy más esetekben egy független mediátor meghívása szükséges.

képzett mediátor tájékoztató a mediációról és facilitációról a szülőknek, pedagógusoknak

konfliktus tanári karban, közösségben

facilitálás

Olyan konfliktus esetén, amely a tanári közösségre is hatással van, többeket érint

képzett facilitátor

konfliktus egy osztályban, mint közösségben

facilitálás

Olyan konfliktus esetén, amely az egész osztályt érinti, helyreállító körök vagy békéltető körök segítségével az osztályfőnök is levezetheti

képzett facilitátor, vagy osztályfőnök

Bullying, folyamatos zaklatás

szociális kompetencia fejlesztő foglalkozások

Érzékenyítő foglalkozás a a bullyingról, és szükség esetén kiegészíthető az adott helyzetben mediációval, vagy facilitálással Szükség esetén iskolai pszichológus bevonása

külső szakértő szervezet a foglalkozásokra kooperatív technikák alkalmazása az oktatásban Tudatos foglalkozás megszervezése