A projekt céljai:

Szemléletváltás az iskolákban:

A projekt legfőbb célkitűzése, hogy a résztvevő iskolákban végbemenjen egy olyan szemléletváltás, melynek eredményeképpen a bevont intézményekben és a projektbe bevont pedagógusok a konfliktusokat és az iskolai agresszív helyzeteket alternatív, resztoratív vitarendező módszerekkel, mediácóval, facilitációval fogják a jövőben sokkal hatékonyabban kezelni, megoldani.

Az agresszió és a kirekesztések számának csökkentése:

A projekt keretein belül resztoratív konfliktuskezelő módszereket (mediációt, facilitációt és a peer mediációs technikákat) elsajátító pedagógusok saját iskolájukban hatékonyan tudják kezelni a konfliktusokat, és az új, a másik véleményének elfogadására épülő szemlélet segítségével és átadásával az agresszió és a kirekesztések számát hatékonyan tudják csökkenteni.

Befogadó és sokszínű közösségek kialakítása:

A projekt eredményeként a résztvevő iskolákban, a résztvevő pedagógusok és az általuk megtanult resztoratív konfliktuskezelő eszközöknek köszönhetően csökken az agresszió, a kirekesztés, így befogadóbb, elfogadóbb attitűd lesz az érték. Így sokkal empatikusabb, a másikra jobban figyelő közösségek alakulnak, melyek érzékenyebbek, elfogadóbbak a sokszínűségre, másságra.

A projekt közvetlen célcsoportja:

A magyarországi középiskolák, szlovákiai magyar középiskolák pedagógusai, szociális segítő munkatársai. A közvetett célcsoport a diákok célcsoportja. Közvetett célcsoport, mert a pedagógusok, szociális segítők fejlesztése a diákok szociális kompetenciáinak fejlesztésére és a konfliktusaik resztoratív kezelésére lesz jelentős hatással.

A célcsoport kiválasztása egyértelmű volt számunkra, a jelenlegi iskolai keretrendszerben az agresszív viselkedés és a bullying kezelésére, és visszaszorítására a pedagógusoknak, intézményeknek hiányos eszköztára van. Sem a konfliktusok resztoratív kezelése, sem a szociális kompetenciák fejlesztése nem megoldott, sem időben sem eszközökben a pedagógusok számára. Nehéz olyan megoldásokat találni amelyek a meglévő iskolarendszerbe hatékonyan integrálhatóak, a tanterv megváltoztatása nélkül. A pedagógusok célcsoportja az eddigi tapasztalataink alapján túlterhelt, amelyet tovább terhel a iskolai agresszió, a diszkriminatív, befogadás ellenes helyzetek eszköztelensége. Ebben a helyzetben a resztoratív konfliktuskezelési módszerek elsajátítása azonnali segítséget jelent számukra – és a közvetett célcsoport számára egyaránt. A módszertani képzés olyan eszközt ad számukra ami a mindennapi munkájukban ad lehetőséget a diákok szociális kompetenciáinak fejlesztésére – így elősegítve a befogadóbb, és sokszínűbb közösségek kialakítását.

Azt jelöltük meg kiemelt célként, hogy próbálunk minél szélesebb körből, minél több iskolát bevonni a projektbe. Nem választottuk azt az utat, hogy egy-egy középiskola tanári karát képzzük, mert így csupán egy-egy „elszigetelt” bázist hoztunk volna létre, az igazi szemléletváltáshoz az egész Felvidékről vontunk be iskolákat, és az egész Dunántúlról hívtunk, fogadtunk résztvevőket, olyan iskolákból, amelyek számára az alap problémák ugyanazok, de lehetőség lesz egymás helyzeteinek megismerésére is. Képzésre jártak pedagógusok Sopronból, Keszthelyről, Győrből, Székesfehérvárról, Budapestről. Sőt volt óvodapedagőgus, alap, általános és középiskolából, sőt a győri egyetem is küldött pedagógus kollégát a képzésekre.

A közvetett célcsoport a középiskolás diákok célcsoportja. A jelenlegi helyzetben az iskolai agresszió mindannyijukat érinti akár az elkövető, áldozat és szemlélő szempontjából. A jelenlegi társadalmi helyzet sem segíti elő a befogadóbb és sokszínűbb közösségét létrehozását, miközben az igény bennük van. Ezt segíti elő a projekt a tájékoztató programokkal, vagy magával a szociális kompetencia fejlesztésekkel, és resztoratív konfliktuskezelésekkel.

A projekt tartalma:

Két ország (Magyarország és Szlovákia) együttműködésével egy átfogó programot valósítunk meg a befogadás és a sokszínűség erősítése. A projektben Magyarországról 15, a Felvidékről (Szlovákia) 10 iskola vesz részt, így a minél hatékonyabb szemléletváltás érdekében 4-5 ezer diákot érünk el az általunk képzett pedagógusokon keresztül. A projektünk alapja, hogy az iskolai agresszió, a bullying csökkentése és a befogadóbb, sokszínűbb közösségek kialakítása jelenleg a szociális kompetenciák iskolarendszeren belüli fejlesztésével valósítható meg. Ezt erősítjük meg a pedagógusok képzésével és az éppen meglévő konfliktusok azonnali kezelésével. Ennek tervezett megvalósítása:

Képzések:

Pedagógusok képzése resztoratív konfliktuskezelési technikák interkulturális konfliktusok kezelésére. A cél, hogy a saját közösségükben, keletkező interkulturális konfliktusok azonnali kezelésében olyan megoldásokat (resztoratív konfliktuskezelés) alkalmazzanak, amelyek összhangban vannak a projekt kitűzött céljával, azaz a befogadóbb, sokszínű közösség kialakításával.

Az együttműködő középiskolák tanáraiból kialakított csoport elvégzi a 70 órás Mediátor Képzést, ami az Igazságügyi Minisztérium által akkreditált szakmai képzés. Ezután erre épülve elvégzik a 30 órás Facilitáció I.-II.-III. szakmai továbbkpzést, ami helyreállító és békéltető körök moderálása készíti fel őket. Így alkalmassá válnak a jövőben, hosszútávon felismerni az interkulturális konfliktusokat, és kezelni azokat iskolai körülmények között a mediáció, vagy a helyreállító-, és békéltetőkörök eszközeivel. Ezután elvégzik a Peer mediációs 70 órás módszertani továbbképzést, melynek segítségével a resztoratív technikákat a diákjaiknak is tovább tudják adni, nekik is megtanítani, s igazából ezzel érjük el a legnagyobb szemléletváltást, ha a diákok is elsajátíthatják ezeket a technikákat.

Mediációk végzése:

Az együttműködő középiskolákkal, a végzett mediátor szakemberekkel együtt közösen felmérjük, és beazonosítjuk az elfogadás hiányára visszavezethető meglévő konfliktusokat, zaklatás esteit, és a megfelelő megoldást kiválasztva gyakorlott mediátorok segítségével resztoratív technikákkal (mediáció, helyreállító körök) megoldják ezeket a helyzeteket. A felmerülő estek lehetnek:

  • Osztályközösségekben kialakult konfliktusok, amelyek a diszkriminációra, az elfogadás hiányára, zaklatásra. Amennyiben a konfliktus konkrétan két diák, vagy diák és tanár között jön létre mediációs folyamatot javaslunk, ha az egész közösséget érinti akkor a helyreállító vagy békéltető kört valósítunk meg az áltlaunk képzett pedagógus facilitátorokkal együtt.
  • A tanári karban felmerülő konfliktusok.
  • Az iskola személyzete és a diákok, vagy tanári kar közötti konfliktusok.
  • A tanár – szülő viszonylatában létrajött konfliktusok.
  • Az eseteket az áltlaunk képzett pedagógus mediátorokkal együttműködve gyakorlott mediátorok vezetik le. Az együttműködő iskolákban resztoratív folyamatok levezetését, (mediáció vagy helyreállító körök) végzünk. A döntés a mediációról, vagy a helyreállító körökről a konfliktus fogja meghatározni, az alapján, hogy két személy érintett-e a konfliktusban vagy egy közösség).