A Soproni Széchenyi István Gimnáziumbanegyik végzett kollégánka tanév végi egészségnapon kapott lehetőséget arra, hogy elterjessze a mediáció gyakorlatát, esetleg diákmediátorokat keressen, képezzen ki. Ennek első lépésként néhány osztályban bemutató jellegű foglalkozásokat tartott, végzett mediátor társával az ő osztályában (9. évf.). Május folyamán 3 tanórán keresztül tudtak már a fél-fél osztállyal foglalkozni, előkészíteni az egészségnap témáját. Majd az egészségnapon 8 – 12-ig, 4 tanórán keresztül volt lehetőségük már ketten az osztállyal lenni.

A 3 + 4 órát így építették fel:

  • konfliktusok kezelése játékos gyakorlattal, majd ennek elemzése, konfliktuskezelési módjaink tudatosítás (Thomas-Killmann elmélet szerint)
  • egy általuk választott konfliktus megjelenítése két fél között, a többiek a két félnek adtak tanácsot, erősítették a konfliktust, vagy éppen a megegyezés felé segítették a két diákot
  • viselkedés, érzés, testi érzet, jellemző mondatok, metakommunikáció megfigyelése a különböző konfliktuskezelési stratégiák során
  • egymás meghallgatása, aktív figyelem, impulzuskontroll erősítése gyakorlatokkal
  • asszertív kommunikáció alapjainak megismerése, gyakorlása
  • nézőpontbeli különbözőségekre való rávilágítás gyakorlatokkal
  • tanár-diák konfliktus dramatikus megjelenítése, jogok, kötelességek, igények, érdekek ütközésének elemzése
  • A konfliktus dramatizálása során a közvetítői szerep kipróbálása, nehézségeinek felismertetése.
  • A mediáció mint módszer bemutatása kisfilmek, PPT-k segítségével. Diákmediáció tanulásának lehetősége.

A 31 fős osztály kb. a fele erősen érdeklődő volt a foglalkozás egészén, a többiek is élveztek néhány gyakorlatot, és ami a legnagyobb öröm volt a kollégák számára, hogy 2 diák a végén jelezte, hogy őket annyira érdekli ez a módszer, hogy szeretnék megtanulni, diák mediátorrá válni. Reméljük, hogy ebben a tanévben lesz erre lehetőség, őket képezni, elindítani a kortársmediációt is iskolában.

Kategória:

Tags: