Létszám: 15-20 fő

Időtartam: 8 óra

A foglalkozás célja a pedagógusok tájékoztatása és fejlesztése a resztoratív konfliktuskezelés módszerek iskolai alkalmazásáról. Cél továbbá, hogy a pedagógusok felismerjék, a konfliktus formái, tudják, hogy melyik megoldásimódszert kell alkalmazni ezekben az esetekben, valamint a megoldások élményszerű elsajátítása.

Összefoglaló tematika:

TevékenységMódszerIdő
 Ráhangolódás: ismerkedés, elvárások, fogalom ráhangolásegyéni és csoportos9-00 – 10.00
 Jelentésadás:  
1.Iskolai agresszió, konfliktusokea.10.00 – 10.10
2.Saját tapasztalat -beszélgető körök2kiscsoportos10.10 – 10.30
 szünet 10.30 – 10.45
3.Konfliktusok elemzése / megoldási lehetőségekkiscsoportos, plenáris10.45 – 12.15
 Ebédszünet1 12.15- 13.00
4.Megoldási stratégiákcsoportos, plenáris13.00 – 14.30
 Szünet 14.30 -14.45
5.Mediáció, Facilitációcsoportos, plenáris14.45 – 16.15
 Reflektálás: Összefoglaló, és visszajelző körökplenáris16.15-16.45

Részletes tematika:

  1. Ráhangolódás
    1. 9.00 -9.30 A foglalkozás bemutatása, ismerkedő kör.                                   30perc

Mit vársz ettől a foglalkozástól? Mire van szükséged? – a Résztvevők elmondják válaszaikat és felírják a flipchart táblára.

  • 9.30 – 10.00 Ráhangolódás fogalmakkal                                                             30 perc

(Konfliktus, zaklatás, stressz, asszertivítás) – négy csoport alakítása, asztalterítő módszer.

  • Jelentésadás
    • 10.00 – 10.10 Iskolai agresszió, konfliktusok.                                                   10 perc

Bemutatásra kerül az iskolai agresszió és konfliktusok megjelenési formái / kezelési módjai – bullying, zaklatás, konfliktus tanár, diák, szülő, valamint a közösséget érintő konfliktus/ érzékenyítő foglalkozások, asszertív konfliktuskezelés, mediáció, facilitálás

  • 10.10 – 10.30 Saját tapasztalat                                                                               20 perc

3 fős csoportokban, saját konfliktus – tapasztalat megosztása. Beszélgető módszer: P. Block módszer, egyszerre egy valaki beszél a csoportban, többiek hallgatják, 2 perc a vélemény kifejtésére. Mindenki sorra kerül. Kiválasztanak egy sorrendet a megbeszélt esetekből.

10.30 – 10.45 Szünet                                                                                                   15 perc

  • 10.45 – 12.15 Konfliktusok elemzése / megoldási lehetőségek                90 perc

A kiválasztott konfliktusokat átbeszélése, elemzése, megoldási stratégiák megismerése, tudatosítása.

Bullying vagy konfliktus? Saját konfliktus? Mediáció, vagy facilitálás?

A feladat során, a gyakorlati példákhoz tartozó elméleti elemek:

  • Thomas és Kilmann konfliktuskezelési stratégiák
  • Stresszkezelés
  • Értékrend – elfogadás

Ismertetésre kerülő resztoratív módszerek: Mediáció, facilitálás

12.15 – 13.00 Ebédszünet                                                                                         45 perc

  • 13.00 – 14.30 Megoldási stratégiák                                                                      90 perc

Az előző, saját konfliktusok felhasználása a megoldási stratégiák alkalmazásához. Saját konfliktusok kezelése. Megoldó stratégia gyakorlata, kommunikációs eszközei.

  • 4 lépéses stresszkezelés
  • asszertivítás
  • kérdezéstechnika
  •  14.30 – 14.45 Szünet                                                                                                  15 perc
  • 14.45 – 16.15 Mediáció és Facilitálás                                                                   90 perc
  • A mediáció és facilitáció folyamatának és hatásainak ismertetése
  • A mediáció modellezése – mini gyakorlatok, a pedagógusoknak hasznos elemek kiemelése.
  • Facilitáció modellezése – beszélő bot, forgatókönyv, mini gyakorlat
  • 16.15 – 16.45 Reflektálás                                                                                                          30 perc

Visszajelző kör: melyik az a megoldás, ami segíthet neked, mire lenne még szükséged? Mi a véleményed …

Kategória:

Tags: