Létszám: 15-20 fő
Időtartam: 8 óra
A foglalkozás célja a pedagógusok tájékoztatása és fejlesztése a resztoratív konfliktuskezelés módszerek iskolai alkalmazásáról. Cél továbbá, hogy a pedagógusok felismerjék, a konfliktus formái, tudják, hogy melyik megoldásimódszert kell alkalmazni ezekben az esetekben, valamint a megoldások élményszerű elsajátítása.
Összefoglaló tematika:
Tevékenység | Módszer | Idő | |
Ráhangolódás: ismerkedés, elvárások, fogalom ráhangolás | egyéni és csoportos | 9-00 – 10.00 | |
Jelentésadás: | |||
1. | Iskolai agresszió, konfliktusok | ea. | 10.00 – 10.10 |
2. | Saját tapasztalat -beszélgető körök2 | kiscsoportos | 10.10 – 10.30 |
szünet | 10.30 – 10.45 | ||
3. | Konfliktusok elemzése / megoldási lehetőségek | kiscsoportos, plenáris | 10.45 – 12.15 |
Ebédszünet1 | 12.15- 13.00 | ||
4. | Megoldási stratégiák | csoportos, plenáris | 13.00 – 14.30 |
Szünet | 14.30 -14.45 | ||
5. | Mediáció, Facilitáció | csoportos, plenáris | 14.45 – 16.15 |
Reflektálás: Összefoglaló, és visszajelző körök | plenáris | 16.15-16.45 |
Részletes tematika:
- Ráhangolódás
- 9.00 -9.30 A foglalkozás bemutatása, ismerkedő kör. 30perc
Mit vársz ettől a foglalkozástól? Mire van szükséged? – a Résztvevők elmondják válaszaikat és felírják a flipchart táblára.
- 9.30 – 10.00 Ráhangolódás fogalmakkal 30 perc
(Konfliktus, zaklatás, stressz, asszertivítás) – négy csoport alakítása, asztalterítő módszer.
- Jelentésadás
- 10.00 – 10.10 Iskolai agresszió, konfliktusok. 10 perc
Bemutatásra kerül az iskolai agresszió és konfliktusok megjelenési formái / kezelési módjai – bullying, zaklatás, konfliktus tanár, diák, szülő, valamint a közösséget érintő konfliktus/ érzékenyítő foglalkozások, asszertív konfliktuskezelés, mediáció, facilitálás
- 10.10 – 10.30 Saját tapasztalat 20 perc
3 fős csoportokban, saját konfliktus – tapasztalat megosztása. Beszélgető módszer: P. Block módszer, egyszerre egy valaki beszél a csoportban, többiek hallgatják, 2 perc a vélemény kifejtésére. Mindenki sorra kerül. Kiválasztanak egy sorrendet a megbeszélt esetekből.
10.30 – 10.45 Szünet 15 perc
- 10.45 – 12.15 Konfliktusok elemzése / megoldási lehetőségek 90 perc
A kiválasztott konfliktusokat átbeszélése, elemzése, megoldási stratégiák megismerése, tudatosítása.
Bullying vagy konfliktus? Saját konfliktus? Mediáció, vagy facilitálás?
A feladat során, a gyakorlati példákhoz tartozó elméleti elemek:
- Thomas és Kilmann konfliktuskezelési stratégiák
- Stresszkezelés
- Értékrend – elfogadás
Ismertetésre kerülő resztoratív módszerek: Mediáció, facilitálás
12.15 – 13.00 Ebédszünet 45 perc
- 13.00 – 14.30 Megoldási stratégiák 90 perc
Az előző, saját konfliktusok felhasználása a megoldási stratégiák alkalmazásához. Saját konfliktusok kezelése. Megoldó stratégia gyakorlata, kommunikációs eszközei.
- 4 lépéses stresszkezelés
- asszertivítás
- kérdezéstechnika
- 14.30 – 14.45 Szünet 15 perc
- 14.45 – 16.15 Mediáció és Facilitálás 90 perc
- A mediáció és facilitáció folyamatának és hatásainak ismertetése
- A mediáció modellezése – mini gyakorlatok, a pedagógusoknak hasznos elemek kiemelése.
- Facilitáció modellezése – beszélő bot, forgatókönyv, mini gyakorlat
- 16.15 – 16.45 Reflektálás 30 perc
Visszajelző kör: melyik az a megoldás, ami segíthet neked, mire lenne még szükséged? Mi a véleményed …