Létszám: 15-20 fő – a tematika átgondolásával akár nagyobb létszámnak is
Időtartam: 90 perc
A foglalkozás célja a pedagógusok tájékoztatása a resztoratív konfliktuskezelés módszerek iskolai alkalmazásáról. Cél továbbá, hogy a pedagógusok felismerjék, a konfliktus formái, tudják, hogy melyik megoldásimódszert kell alkalmazni ezekben az esetekben.
1. Ráhangolódás-20 perc
A foglalkozás bemutatása, ismerkedő kör.
Mit vársz ettől a foglalkozástól? Mire van szükséged? – a Résztvevők elmondják válaszaikat és felírják a flipchart táblára.
2. Jelentésadás
- Iskolai agresszió, konfliktusok.–10 perc
Bemutatásra kerül az iskolai agresszió és konfliktusok megjelenési formái / kezelési módjai – bullying, zaklatás, konfliktus tanár, diák, szülő, valamint a közösséget érintő konfliktus/ érzékenyítő foglalkozások, asszertív konfliktuskezelés, mediáció, facilitálás
- Saját tapasztalat-15 perc
3 fős csoportokban, saját konfliktus – tapasztalat megosztása. Beszélgető módszer: P. Block módszer, egyszerre egy valaki beszél a csoportban, többiek hallgatják, 2 perc a vélemény kifejtésére. Mindenki sorra kerül. Kiválasztanak egy sorrendet a megbeszélt esetekből.
- Konfliktusok felismerése – elemzése / megoldási lehetőségek-30 perc
A kiválasztott konfliktusokat átbeszéljük az alábbi szempontok alapján:
- bullying vagy konfliktus … mi a teendő?
- A pedagógus benne van (személyesen az egyik résztvevője a konfliktusnak.
- Két résztvevős konfliktus, a pedagógus nincs a részvevők között, de az osztályába járó gyerekek, szülők vagy más tanár igen.
- Ha bullying jön elő: erre fontosak a foglalkozások, a megelőzésre, tudatosításra és a megoldásokra.
- Ha olyan konfliktus jön elő a csoportmunkából, amiben a pedagógus érintett – konfliktuskezelési stratégiák (Thomas & Kilmann) segítségével megoldási lehetőségek ismertetése.
- Ha két személy közötti konfliktus jön elő, akkor mediáció ismertetése.
- Ha a közösséget érintő konfliktus jön elő, akkor a facilitálás ismertetése.
3. Reflektálás-15 perc
- Visszajelző kör: melyik az a megoldás, ami segíthet neked, mire lenne még szükséged?