Időtartam: 5 napos tábor
Célcsoport: 12-14 éves fiatalok
Létszám: 12 fő
Eszköz igény: flipchart tábla, lapokkal, színes filcek, A4 es lapok
Foglalkozásvezető: pedagógus vagy tréner, képzett mediátor
Rövid tematika:
Tartalom | |
nap | Kommunikáció, konfliktus alapok. érzelmek a konfliktusokban A mediáció fogalma, folyamata |
nap | Empátia fejlesztés szituációs gyakorlatban A bevezető beszélgetés |
nap | Tolerancia, kérdezéstechnika fejlesztés Iskolai mediáció lehetősége, Kérdések „szakasz” gyakorlata |
nap | Önismereti játékok Megállapodások „szakasz” gyakorlata |
nap | Kortársmediáció kihívásai, Teljes mediációs folyamat gyakorlása |
- nap
9:00-10:15 Ráhangolás
A kortársmediátor tábor ismertetése. A program bemutatása. Ismerkedés, önismereti, társismereti játékok:
- szerepcserés bemutatkozás
- tulajdonság bolt (mi az amid van, mire lenne szükséged)
10:30-11:45
Kommunikáció alapjai, konfliktusok fajtái,
Csoportok alakítása (3 x 4 fő)
1. feladat: Mi a konfliktus? A csoportok kapnak öt percet átbeszélni, és utána elmondják egymásnak. A foglalkozásvezető, ha kell kiegészít, meghatároz, pontosít.
2. feladat: Fa-rajz, csoportos munka. Feladat a csoportok rajzoljanak (flipchart- méret) egy nagy fát, vastag törzzsel, nagy gyökérzettel, sok ággal. Színezzék úgy ahogy akarják, adjanak nevet a fának. Ha készen vannak:
- A csoportok mutassák be a fát egymásnak
- Írjanak a törzsbe minden olyan esetet, amit konfliktusnak tartanak a osztályban, az iskolában, ha készen vannak a csoportok olvassák fel egymásnak, hogy mit írtak a törzsbe.
- Írjanak a csoportok a gyökerekbe mindent, amit tudnak, hogy ezek a konfliktusoknak melyek az okai. Ha készen vannak, olvassák fel egymásnak.
- Végül az ágakba írjanak mindent, amit tudnak arról, hogy milyen következményei lehetnek a konfliktusoknak.
3. feladat: Nézzük, hogy lehet ezen segíteni:
- minden csoport írja le egy – egy cetlire, hogy mit lehet tenni az ilyen konfliktusoknál, hogy lehet megoldani, hogy kevesebb legyen, vagy ne tartson sokáig, vagy kibéküljenek…
A foglalkozásvezető moderálja a felolvasott javaslatokat, minden csoport cetlijeit felragasztja a saját fájának az ágai közé.
A foglalkozásvezető kiemeli azokat a konfliktusokat, ahol lehetőség nyílik valakinek közvetíteni. Beszél arról, hogy milyennek kell lennie ennek a közvetítőnek. Nem beszél még a kortársmediációról.
12.00 – 13.00 ebéd
13.00 – 14.00 szabad foglalkozás
14:00-14:45 Érzelmek a konfliktusokban – a stressz
- Csoportok alakítása Feladat: Írjatok össze minél több érzelmet, amit a gyerekek, a társaitok, vagy ti magatok éreznek amikor konfliktusba kerültök.
- A csoportok felolvassák – a foglalkozásvezető összegyűjti egy flipchart lapon.
- A foglalkozásvezető röviden beszél a stresszről, ami kiváltja ezeket az érzelmeket. A stressz eredetéről, ahogy változást okoz a viselkedésben, a kommunikációban.
- Újabb csoportos feladat: A csoportok szedjék össze és írjanak le minden lehetőséget, ami csökkenteni, kezelni tudja a stresszt.
- Ismét megbeszélik plenárisan.
14.45 – 15.30 Közvetítés konfliktusokban – a mediáció folyamata
A foglalkozásvezető utal a délelőtti foglalkozásra, amikor a közvetítésről beszélt mind konfliktuskezelési módról. Bevezeti a közvetítés mellett a mediáció fogalmát is. Bemutatja a mediáció / közvetítés folyamatát.

Eszközök: A kortársmediáció részei laminált nagy-méretű kártyákon, hogy vizuálisan tudjuk megjeleníteni a folyamatot, amit vagy kirakunk közösen, közben beszélgetünk, hogy itt mi történik ebben a folyamatban. Közben kérdéseket tesz fel a foglalkozásvezető a csoport tagjainak:
pld: Te itt mit mondanál? Ti itt mit kérdeznétek. Szerintetek, hogy kell itt beszélni?
15.30 – 16.00 Napi zárókör, összegzés
Zárókör: Mi volt érdekes? Mi volt, amit most tanultál meg?
vagy
Válassz ki valamit a mai napon végzett feladatokból, mond el mi is volt az… mi tetszett
A foglakozásvezető elmondja, hogy mi is a kortársmediáció, és mivel fogunk foglalkozni a következő napokon.
2. nap
9:00-9.30 Ráhangolás
Hogy vagytok? Próbáljátok felismerni elmondani, hogy érzitek magatokat?
Ha szükséges alkalmazható különféle érzelem kártya.
9.30 – 10:30 Konfliktusban
Cél: Ennek a blokknak a célja, hogy a szerepjátékra gyakoroljunk, valamint empátiát fejlesszük a szerepjátékok során. Illetve megmutassuk, hogy kellenek a kommunikációs eszközök a közvetítéshez.
Csoportok alakítása. Az első nap fa-rajzait elővesszük. A csoportok válasszanak ki egy- egy konfliktust, diák- diák közt létrejött konfliktust.
Játszák el magát a konfliktust. Mondjuk el, hogy itt nem ti vagytok, hanem valakinek a bőrébe kell bújnotok.
- kétszereplős konfliktusok lejátszása 1. csoport
- A foglalkozásvezető reflektáltat. Hogy éreztétek megatok? Bele tudtál bújni a bőrébe? Mi volt nehéz? Mire lett volna szükséged? Mivel lehetett volna ezt elkerülni? A konfliktust lejátszóktól, és a többiektől is kérdez.
- Minden csoport ugyanígy bemutatja a konfliktusát.
Itt, (az előző foglalkozás után) már ismerik a folyamatot, Itt célszerű a folyamat kártyákat kitenni ismét. Ismerik továbbá azt, hogy milyennek kell lenni e közvetítőnek, de nincs meg a kommunikáció, az, hogy hogyan, és mit kell mondani a kortársmediátornak.
- szituációs gyakorlatok (gyerekek közötti kapcsolatokon, saját példákon keresztül) egy harmadik gyermek helyezkedjen bele a mediátor szerepbe, hogyan segítené, hogy megoldódjon a konfliktus.
10:30-10:45 szünet
10:45-11.45 A mediáció kezdése
Cél: Ennek a blokknak a célja, hogy a kortársmediáció kommunikációját megismerjék, a bevezető beszélgetést elsajátítsák.
- Az előző feladatban lejátszott konfliktus megismételjük egy szerepjátékkal. Miután a csoport lejátszotta a konfliktust, megkérünk egy önkéntest, hogy üljön be nekik közvetíteni.
Itt hagyjuk hagy próbálkozzon, más is beülhet, próbálkozhat – itt már mediátornak hívhatjuk a szerepet.
Előfordulhat, hogy a konfliktusban szereplők már nem annyira vannak haragban, ez nem baj, itt még csak a bevezetést gyakoroljuk. Ami fontosabb, hogy a szereplők maradjanak a konfliktusban lévők bőrében.
- Flipchart lapon a foglalkozásvezető összeszedi mit tartalmazzon a bevezetés
Ha van idő egy csoporttal ki is próbálhatjuk.
12:00-13:00 ebéd
13:00-14:00 szabadidő, játék, sport
14:00-15:00 Gyakorlat
Gyakorlat – délelőtti foglalkozás alapján.
Három fős csoportokban gyakorolják a konfliktusban a szerepjátszást, és a mediátor szerepet a bevezető beszélgetéssel.
Közben a foglalkozásvezető segíti őket.
15.00 – 15.30 Mikor lehet mediálni?
Mikor van szükség mediációra, mikor lehet és mikor nem lehet megtartani.
Beszélgető kör a foglalkozásvezető moderálásával.
15.30 – 16.00 Zárókör
Mi történt ma? Mond el milyen volt szerepet játszani, milyen volt mediálni?
- nap
9:00-9:10 Hol tartunk? Mit tudunk?
Plenáris körbeszélgetés, ráhangolódás a témára.
9.10-9.30 Who cards
Mindenki húz egy Who cards lapot, amelyeken különböző kérdések vanna. A résztvevők körbe-körbe mennek, majd a foglalkozásvezető jelére megállnak és aki a közelükben van, ahhoz fordulnak. Felteszik egymásnak a lapokon lévő kérdéseket, válaszolnak egymásnak, majd cserélnek kártyát. A foglalkozásvezető jelzésére tovább sétálnak, és megismétlik az előzőek szerint a feladatot. Kétszer, háromszor megismétlik.
A feladat végeztével a résztvevők felé kérdéseket tesz fel a foglalkozásvezető: Milyen volt a feladat? Milyen volt ezekre a kérdésekre válaszolni? MI volt nehéz ebben a feladatban?
9.30 – 9.45 Bevezető beszélgetés gyakorlása
Gyakoroljuk a bevezető beszélgetést. A flipchart-ra felírt kulcsszavak segítségével a 3 fős csoportok gyakorolják a bevezető beszélgetést – a kérdésekig.
9.45 – 10.15 Véleményvonal
A foglalkozásvezető megosztó állításokat mond. A résztvevőknek azonnal dönteni kell hogy egyet ért vele vagy nem ért egyet vele. Be kell állniuk a véleményvonal megfelelő oldalára. A legmegosztóbb állítást kiválasztjuk és a következő feladat kapják a résztvevők. Indián beszélgetés
10.15 -10.30 szünet
10.30 – 11.00 Indián beszélgetés
A véleményvonal feladatnál kijelölt állítást indián beszélgetéssel dolgozzák fel. Ehhez a csoportot kétfelé kell osztani a két csoportnak ugyanazt a feladatot kell elvégezni. A csoport zárt kört alkot. Mindkét csoportnak adunk egy „beszélő” botot. Akinél a bot van, az beszél. A bot körbe megy.
- megszólaló: elmondja a véleményét az állításról. És továbbadja a botot.
- megszólaló: megismétli az első megszólaló véleményét, majd kérdez egyet a véleményre (nyitott kérdést lehet csak használni) – amire kap választ. Utána elmondja a saját véleményét.
- megszólaló a sorban: ugyanezt csinálja végig.
- a kör végig megy…
- lehet egymástól kérdezni, de a beszélő bot szerepe marad.
Reflektáló rész:
Mi volt nehéz ebben a feladatban? Miért volt nehéz?
Rávezetés: Így kell majd kérdezni közvetítőként, mediátorként…
12.00 -13.00 ebéd
13.00 – 14.00 szabad játék, pihenés
14:00-15:00 A mediáció következő szakasza: Kérdések
- a foglalkozásvezető egy konfliktust kiválasztva, két önkéntes szereplővel modellezi a következő szakaszt. Beülteti a szereplőket, felvezeti, valóban mediátorként levezeti az elejét, a bevezetést, a felek meghallgatását, és az új egységet, a kérdezést is.
- a kérdezés szakaszt a táblára is felírja.
- a bemutató után egy újabb önkéntes csoportnak adja ugyanezt a feladatot.
- kiscsoportos párhuzamos gyakorlás
15:00-15:30 iskolai mediáció
- 3 csoport alakítása
feladatok:
- csoport: állítsatok össze egy érvelést a kortársmediáció iskolátokban történő bevezetése mellett az iskola igazgatója és a tanári kar felé.
- csoport: állítsatok össze egy érvelést a kortársmediáció iskolátokban történő bevezetése mellett a szülők felé.
- csoport: állítsatok össze egy érvelést a kortársmediáció iskolátokban történő bevezetése mellett a diákok felé.
15.30 – 16.00 Zárókör – vélemény, érzés, észrevétel…
- nap
9:00-9:25 Játékos gyakorlat : 2 igaz 1 hamis
9.25-10.30 Ismét a konfliktus
Drámajáték
2 csoport alakítása. a csoportok tetszőleges konfliktus válasszanak maguknak, amire készüljenek fel eljátszani.
- az egyik csoport bemutatja a konfliktust
- az éppen nem szereplő csoport feladata: az érzelmek figyelése. Ez a játék után meg is kérdezzük tőlük: Milyen érzelmek jelentek meg? Miből vetted észre? Mi miatt volt ez az érzelem?
- a foglalkozásvezető kérdéseket tesz fel a játékban résztvevőkhöz: Mi váltotta ki a konfliktust? Mit gondolt az egyik? Mit gondolt a másik? Mit lehetett volna tenni, hogy elkerüljük a konfliktust?
- Mindenkitől kérdez: Mit tettek volna ti? Hogy lehetett volna ezt megoldani?
- a foglakozásvezető önkénteseket kér, és egy mediációs helyzetet teremt a konfliktusból. A kortársmediáció levezetése után/ közben kiegészíti a megállapodással a folyamatot. Azaz a folyamat következő részével egészíti ki a kommunikációt, amelyet a táblára is felír.
– a másik csoport bemutatja a konfliktust és a fentiek alapán elvégzi a feladatot.
10.30 – 10.45 szünet
10.45 – 11.45 szabadtéri játékos (pld. kötelekkel) gyakorlatot vagy beltéri rajzolós, együttműködésre épülő feladatok.
12.00 – 13.00 ebéd
13.00 -14.00 szabad, játokos pihenés
14:00- 14:45 Megállapodások.
Csoportos feladat, 3 csoport alakítása
Feladat:
- kör, A foglalkozásvezető egy konkrét iskolai esetet ad a csoportoknak. Minden csoport ugyanazt az esetet kapja. Feladat: Olvassák át a csoport tagjai az esetet, bújjanak először az egyik, majd a másik konfliktusban résztvevő fejébe, és írják össze, hogy:
- Miért rossz neki ebben a helyzetben?
- Mire lenne szüksége? Ebben a konfliktusban.
- Mi lenne számára a megoldás? Mi lenne még az elég jó megoldás?
- Plenárisan a csoportok megosztják a munkájukat. A foglalkozásvezető pár kérdést tesz fel azzal kapcsolatban, hogy noha azonos eset volt minden csoportnál, miért lett különbözőek a megoldási ötletek. ( Fókuszban a különbözőség , itt közöttük is és a konfliktusban résztveveők között is, ennek felismerése, elfogadása.
- Keress egy konfliktus esetet, a korábbi foglalkozásokon előhozott esetekből, elemezzétek és készítsetek egy feljegyzés úgy, mint az 1. körben.
- Ismét megosztják a csoportok plenárisan a munkájukat.
14.45 – 15.00 Bemutató
Bemutató a következő feladathoz: A foglalkozásvezető kér önkénteseket, akik szerepet vállalnak az 1. körben feldolgozott esetben, és a foglalkozásvezető levezeti a mediációt – elsősorban a végére a Megoldásokra fókuszálva.
15.00 – 15.45 Megoldások gyakorlat
A korábban együtt dolgozó csoportok maradnak, feladatuk: a 2. kör estét dolgozzák úgy fel, hogy mediáció legyen, és keressenek, képezzenek kérdéseket a megoldó, záró részhez. 15 perc
A csoportok egymásnak előadják a saját megoldásaikat. 15 perc
15.45 – 16.00 Zárókör – vélemény, érzés, észrevétel…
- nap (záró alkalom)
9:00-9:10 Utolsó nap programja. A foglalkozásvezető elmondja mi lesz ma, a résztvevők kérdezhetnek.
9.10-10.30 Túlélő gyakorlat (Sivatag, repülő vagy hajó törés -sziget feladatok egyike)
– egyéni munka,
– kiscsoportos munka
– plenáris munka
– reflektálás: milyen konfliktusok keletkeztek a csoportokmunkája közben? Hogyan oldottátok meg? Mit csinálnátok másképp?
10.30 – 10.45 szünet
10.45- 11.45 Kortármediáció kihívásai
A foglalkozásvezető összefoglalja a hét alapján a kortármediációról tanultakat:
• kiemeli a kortársmediáció – helyreállító hatását a büntető hatással szemben
• kiemeli továbbá, hogy a kortársmediáció folyamatát már ismerik a résztvevők
• megemlíti, hogy a résztvevők egy korábbi feladatban, hogyan érveltek a tanárok, a szülők és diákoknak erről.
• végül megkéri a résztvevőket, hogy gondolják át, ha ők csinálnák a kortársmediációt, milyen nehézségek lennének? Mi miatt nem sikerülne. Mi az ami miatt nem mernéd csinálni?
– a résztvevők először önállóan átgondolják, majd leírják egy-egy cetlire ezeket az okokat (egy cetli egy ok)
– felolvassák, kihelyezik a kör közepébe
– csoportosítják a cetliket ( mire van hatásom, mire nincs)
– megbeszélik a foglalkozásvezetővel, hogy mit lehet tenni…
12.00 – 13.00 ebéd
13.00 -14.00 szabad, játokos pihenés
14.00 – 14.30 Önálló felkészülés a bemutatóra
a csoportok felkészülnek, gyakorolnak önállóan a mediáció bemutatására.
14:30-15:30 Gyakorlat: 3 fős csoportok bemutatják a teljes kortársmediáció folyamatot.
15.30 – 16.00 Zárókör – A kortársmediáció program zárása. vélemény kör a résztvevőktől, a foglalkozásvezetőtől.
Az oklevelek kiosztása