A komplett iskolai mediációs eszköztár megszerzésének harmadik állomása a kortárs mediátor kiképző 7 alkalmas képzés volt. Hiszen vannak olyan iskolai helyzetek, melyek megoldásában a diákok is lehetnek mediátorok, közvetítők  – ez a kortárs mediáció (peer mediation).

Klasszikus formája, hogy az iskolában vitás esetekben egy harmadik semleges fél, egy közvetítő bevonása történik, mégpedig egy, az iskolában tanuló gyermek személyében, aki oktatáson vett részt, és szakértőként végzi ezt a tevékenységet. A mediációs oktatáson részt vett, majd a tényleges esetekbe bevont tanulók mellett mindig van felnőtt segítő, mentor, aki lehet egy tanár vagy speciális külső szakember is. Ezeket az oktatásokat végezhetik a diákok számára a jövőben (és már végezték a 7 napos módszertani képzés elvégzése után) a kortárs mediátor kiképző képzést elvégző mediátor kollégák. A képzés két csoportban, online formában került megvalósításra, Zoom szoftver segítségével.

Tematika:

– kortásmediáció alapok.  Működő modellek. A kortársmediáció iskolai alkalmazásának lehetőségei, nehézségei. Az iskolai mediátor segítő szerepe. A szülői bevonás megszervezése és fontossága a kortársmediációban

– resztoratív módszerek az iskolában, alkalmazási lehetőségek. Resztoratív módszerek áttekintése.

– a kortársmediáció fejlesztési / oktatási módszertana.  Módszertani alapok, kooperatív technikák, fejlesztői attitűd szükségessége.

– kortársmediáció – óratervezési gyakorlat, kiscsoportos feladatok.

– felkészítés a kortárs mediátor csoportok megszervezésére, szervezési, és megvalósításai lehetőségek, gyakorlatok.

– az egyéni feladat bemutatása.  Jó gyakorlatok megismerése. workshop

– közös értékelés, összegzés, mentorálási lehetőségek, hosszútávú tervezés

A fenti, tervezett tematika tartható volt, a résztvevők aktívak voltak, ez meglátszott a workshop eredményein is. Kész óratervek születtek, foglakozás tematikák, és a később megtartásra kerülő kortársmediátor tábor tematikája is megszületett.

A workshop tematikája mindig egy vonatkozó anyagrész átadásával indult, majd munkacsoportokat hoztunk létre, különböző témakörökben (pedagógusok célcsoport, szülői célcsoport, kortársmediáció célcsoport). A munkacsoportok külön zoom termekben dolgoztak együtt tréneri segítséggel. A végén ismét plenáris csoportban megosztották a kész munkáikat.

Az online találkozók jól sikerületek, több pedagógust be tudtunk kapcsolni a közös munkába.

Kategória:

Tags: